Middelbare Rudolf Steinerschool Vlaanderen vzw

Vestiging Lier

Schoolnummer 047316  311  2  44021  1

 

Onderwijsvorm: ASO

Onderverdeling: R.Steinerpedagogie

Onderwijsvorm: BSO

Onderverdeling: Duurzaam Wonen

 

Mallekotstraat,  43  - 2500 LIER

Telefoon: 03 491 80 15 – fax 03 491 80 25

e-mail: secr.middelbare@steinerschoollier.be - site: www.steinerschoollier.be

 

 

 Inschrijvingen voor schooljaar 2014-2015 Procedure


Wie kan zich inschrijven in onze school?

 

Alle kinderen, ongeacht hun achtergrond qua religie of overtuiging, ras of afkomst zijn welkom op onze school. Wel moet u als ouder het pedagogisch project en het schoolreglement ondertekenen ten teken dat u achter de ideeën staat waarop wij ons baseren om met uw kind om te gaan.

 

Uiteraard moet een kind de nodige getuigschriften of attesten hebben om zich in een bepaald jaar te kunnen inschrijven.

 

Wat biedt onze school?

 

Onze school biedt een ASO-onderverdeling steinerpedagogie aan en een BSO ‘Duurzaam Wonen’, inclusief een 7e jaar ‘Bio-ecologische bouwafwerking’ .

 

In de middenbouw (eerste en tweede jaar) bieden wij enkel een A-richting aan.

 

 

 

Waar en bij wie kan u informatie krijgen?

 

Voor meer informatie over onze school kan u terecht op ons secretariaat (tel. 03/491.80.15 of e-mail erika.liekens@steinerschoollier.be)  of bij de pedagogisch gevolmachtigde mevrouw Floortje Nijssen (tel. 03/491.80.16 of e-mail: dir.middelbare@steinerschoollier.be).

 

 

 

Verder  is er een infovoormiddag op zaterdag 22 februari vanaf 9.30 uur tot 12.30 uur en op 10 mei zetten wij de deuren open voor onze jaarlijkse open dag.

 

Hoe schrijft u in?

 

Volgens het nieuwe inschrijvingsdecreet van het ministerie van Onderwijs zijn er bepaalde periodes waar bepaalde groepen leerlingen zich kunnen inschrijven, verder meer uitleg hierover.

 

Nieuwe ouders vragen we graag op gesprek om de pedagogie en de manier waarop we als school werken verder te verduidelijken. Ook iemand van de oudervereniging zal dan aanwezig zijn omdat ouder zijn in een steinerschool toch ook een speciaal engagement vraagt.

 

Voor deze gesprekken zal u persoonlijk uitgenodigd worden.

 

 

 

De inschrijvingsperiode   voor het eerste jaar ( 7e klas)

 

Voorrangsperiode 1: Vanaf 17 februari 2014 om 8.30 uur (tot 28 februari)

 

-          Voorrangsperiode voor broers en zussen van leerlingen die reeds in één van de vijf vestigingen van de Middelbare Steinerschool Vlaanderen les volgen.

 

-          Voorrangsperiode voor leerlingen die de zoon of dochter zijn van een personeelslid van de Middelbare Steinerschool Vlaanderen.

 

Voorrangsperiode 2 : Vanaf 10 maart 2014 om 8.30 uur (tot 21 maart)

 

-          Voorrangsperiode voor indicatorleerlingen (*zie verder).

 

Vanaf 24 april 2014 om 8.30u geldt de gewone inschrijvingsperiode.

 

 

 

De inschrijvingsperiode   voor het tweede tot zevende jaar ( 8e tot en met 13e klas)

 

Vanaf 24 april 2014 om  8.30 uur.

 

Hier geldt geen voorrangsregeling.

 

! ! Indien u in aanmerking komt voor een voorrangsperiode maar hiervan geen gebruik maakt vóór het einde van de betreffende voorrangsperiode, vervalt deze voorrang !!

 

* Het nieuwe inschrijvingsdecreet voorziet deze voorrangsperiode voor leerlingen van het eerste jaar  en dat houdt in dat leerlingen ingeschreven worden in twee contigenten: indicatorleerling tegenover  niet- indicatorleerling.

 

En indicatorleerling is een leerling die aan één van volgende voorwaarden voldoet:

 

-          kreeg voor het schooljaar 2013-2014 een studiebeurs

 

-          is thuisloos

 

-          behoort tot de rondtrekkende bevolkingsgroep

 

-          moeder heeft geen diploma middelbaar onderwijs.

 

De school moet op voorhand in het lokaal overlegplatform waartoe ze behoort  (LOP), vastleggen hoeveel plaatsen er procentueel voorbehouden zijn voor indicatorleerlingen. In Lier werd dit vastgelegd op 25 %.

 

 

 

Concreet zullen er dus twee lijsten aangelegd worden bij de inschrijving. Enerzijds een lijst voor de indicatorleerlingen (bovenstaande 25%) en daarnaast een  lijst met de leerlingen die aan geen enkele van de indicatorvoorwaarden voldoen.

 

Indien er een lijst vol is, mag er in die lijst niet verder ingeschreven worden en krijgt u een bewijs dat u een “uitgestelde inschrijving” hebt voor uw kind.

 

Dit betekent geenszins dat uw kind niet zal kunnen ingeschreven worden. Als de voorrangs-periode afgerond is (op 21 maart) komen eerst alle uitgestelde inschrijvingen aan bod.

 

Daarna worden de dan nog vrije plaatsen ter beschikking gesteld voor andere leerlingen die gewacht hebben.

 

Indien alle plaatsen benomen zijn zal een” uitgestelde inschrijving” een” niet-gerealiseerde” inschrijving worden.

 

De niet-gerealiseerde inschrijvingen worden dan op een wachtlijst gezet. Als er nadien terug plaatsen vrijkomen wordt  u onmiddellijk verwittigd. Dit kan onder andere het geval zijn indien er een leerling wegvalt omdat hij of zij een andere keuze gemaakt heeft of niet beschikt over de juiste attesten.

 

 

 

Een uitgestelde inschrijving is dus geen niet-gerealiseerde inschrijving. Na elke voorrangsperiode worden alle uitgestelde inschrijvingen omgezet in werkelijke inschrijvingen voor zover de capaciteit van de klas het toelaat.

 

 

 

 

 

Wat neemt u best mee naar de inschrijving?

 

Op het moment van inschrijven

 

-          SIS-kaart van uw kind

 

-          Bewijs van het verkrijgen van een studiebeurs voor uw kind voor het schooljaar 2013-2014 indien van toepassing ( alleen voor eerstejaars)

 

-          Bewijs van de jeugdrechter of het Comité Bijzondere Jeugdzorg indien van toepassing ( alleen voor eerstejaars)

 

Einde juni/begin juli

 

-          Het attest dat bewijst dat u kind in het gekozen leerjaar kan ingeschreven worden.