Vijfde klas:

een korte adempauze

 

Nadat het kind in de vierde klas tot een breuk met de omgeving kwam en bouwde aan een sterker Ik-bewust-zijn, beleeft het nu een periode van evenwicht.

Daarom wordt het ideaal van evenwicht en beheersing in de Griekse cultuur bestudeerd.

De vijfde-klasser is in staat oorzakelijke verbanden te leggen.

 Vertelstof

In de Griekse mythen en sagen vernemen de kinderen de lotgevallen van goden en helden.

In wijsheid beschikken de goden over het lot van

de mensen.  De listige Odysseus maakt duidelijk dat eigen denken nieuwe uitwegen kan brengen. 

Taal

Tijdens de taallessen worden de vervoegingen van het werkwoord en de verschillende tijden verder uitgewerkt, zowel in de lijdende als de bedrijvende vorm.

De kinderen leren het onderscheid  tussen de directe en indirecte rede.

Rekenen

Maten, gewichten en inhouden worden aangeleerd.

Er wordt gewerkt met breuken en decimale

getallen.


Geschiedenis

Door een aanschouwelijk artistieke aanpak ontstaat een ‘ voelend’ begrijpen van het eigen wezen van verschillende cultuurtijdperken.

De oosterse culturen (het oude Indië, Perzië, Mesopotamië, Egypte) en de klassieke Griekse cultuur staan in het middelpunt.

 

Aardrijkskunde

In de aardrijkskunde, die zich ontwikkelt uit de kennis van de eigen omgeving, wordt getoond hoe mensen voor elkaar aan ‘t werk zijn.

Het kind leert België kennen.

Landkaarten worden getekend of geschilderd.

 

Plantkunde

De verschillende planten komen aan bod, vertrek-kend van de eenvoudigste (paddestoelen), tot de hoogst ontwikkelde (de tweezaadlobbigen).

Er wordt een verband gelegd tussen de eigen zielenontwikkeling die ook verloopt van eenvoudig nabootsend, tot ontwikkeld, moreel handelend wezen.


Muziek

Er worden twee - en driestemmige liederen gezongen en gefloten in de muzieklessen. Ingewikkelde ritmes en vreemde maatsoorten worden aangeleerd.