Leerlingenzorg

                                                                          

De klasleraar is de eerstelijnsverantwoordelijke voor de zorg m.b.t. de leerlingen van de haar/hem toevertrouwde klasgroep. Dat betekent dat de zorgwerking in eerste instantie steunt op het werk van de klasleraar in de klas.

Het onderwijs op onze school sluit ook aan op de ontwikkelingsfasen waarin het kind zich bevindt. De leerstof (als ontwikkelingsstof) heeft immers als doel genezend te werken, voor elk kind op zijn specifiek gebied. Het onderricht op zich heeft een therapeutische werking o.a. door:

o   De ritmische herhalingen

o   Het periodeonderwijs

o   Het kunstzinnige verwerken van de leerstof

o   Het reciteren, gedichten en spreuken

o   Tonelen

o   Vertelstof

o   De handwerkles en het muziekonderricht

 

Naast de klasleraar zijn er op onze school 2 zorgleerkrachten, één voor klas 1 tot 3 en één voor klas 4-6.

Zij hebben als eerste doel het ondersteunen van het leerproces in de klas. Ze helpen de klasleerkrachten in het observeren van de kinderen en het opzetten van klas-screenings. Hieruit vloeien handelingsplannen voort; Dit kan gaan van hulp bieden in de klas als werken met kleine groepjes buiten de klas.

 

Twee keer per jaar worden de Vlaamse Leerlingvolgsysteemtoetsen afgenomen in alle klassen. Deze resultaten zijn vooral bedoeld als informatiebron voor de leerkrachten.

Daarnaast wordt er in de 2e klas een tweedeklasonderzoek afgenomen. Hierbij proberen wij een beeld te krijgen van de ontwikkeling op verscheidene gebieden: psychomotoriek, taal, geheugen, logisch denkvermogen, e.d…

Daarop volgend komt er een MDO (Multi disciplinair overleg). Hierbij komen zorgleerkrachten, klasleerkracht, directie en centrum voor leerlingbegeleiding samen om een beeld te krijgen van de voortgang van de kinderen.

De leraren houden de voortgang van het leerproces van de leerlingen bij in een leerlingvolgsysteem.